Volledig scherm
Tolweg

Tolwegen zijn optie voor Gelderland en Overijssel, maar het moet ‘landelijk worden geregeld’

Werkgevers in Gelderland en Overijssel zien brood in het plan van hun collega's in Brabant voor tolheffing op snelwegen om drukke wegen in de spits te ontlasten. De tolheffing zou wel op landelijke schaal moeten worden ingevoerd. Werkgevers in Flevoland zien niets in het voorstel.  

,,Wat we willen is een oplossing voor bereikbaarheid en mobiliteit, en daarbij sluiten we tolwegen vooral niet uit,” zegt Laurens de Lange voorzitter van VNO-NCW Overijssel en directeur van Unica, een groot installatiebedrijf uit Zwolle. ,,We hebben 2500 mensen in dienst die allemaal mobiel zijn en we zijn al jaren bezig om te kijken naar nieuwe manieren van mobiliteit.” 

Bredere schepen

De voorzitter van VNO-NCW Gelderland Marcel Hielkema  steunt het Brabantse pleidooi voor tolwegen, maar moet dan wel onderdeel uitmaken van een nationale discussie, en niet door een regio of provincie zelf geregeld worden. ,,Neem milieuzones. Goed dat die er zijn, maar als ze allemaal verschillend zijn, dan is het onwerkbaar. Zo klinkt dit ook. Natuurlijk, het wordt te druk op de Gelderse wegen, en we weten niet goed wat de gevolgen van rekeningrijden of tol zouden zijn. Maar het is niet raar om er naar te kijken. Alleen dan niet elke provincie of regio voor zich.”

Meer asfalt is niet de oplossing, vindt Hielkema. Het gaat om betere afstemming van gedrag, investeringen in het openbaar vervoer en investeringen in het wegennet. ,,Wat nu in Nijmegen gebeurt, dat de HAN een kwartier later begint, en de universiteit een kwartier eerder om de drukte in de ochtendspits te spreiden, dat is een schoolvoorbeeld van hoe dat moet.”

Andere tijdstippen

De Lange, collega-voorzitter van Hielkema, in Overijssel ziet tolwegen als een oplossing, maar ziet vooralsnog heil in een aantal ‘slimme oplossingen’, die je juist per provincie zou kunnen regelen. ,,Je kunt op andere tijdstippen gaan rijden, maar ook bijvoorbeeld het vrachtverkeer over water laten gaan. De Kornwerderzand aan de Afsluitdijk verbreden, waardoor daar bredere schepen doorheen kunnen varen, die vervolgens weer in Zwolle, Kampen en Meppel de havens binnen kunnen. Dat ontlast de wegen enorm.”

Geen heil

Verder somt hij nog de dagelijkse fileproblemen op de A28 op, de N35 van Zwolle naar Enschede zou verbreed kunnen worden, de N50 van Zwolle naar Lelystad, maar hij ziet op zich geen heil in heel veel meer asfalt. ,,Daar ga je het niet mee redden. Ik denk echt dat de grootste stappen genomen kunnen worden in het vrachtverkeer, het vervoer van materialen, dat is makkelijker te besturen dan individuen. Voor individuen zijn er natuurlijk mogelijkheden door digitaal te vergaderen, thuis te werken, later te beginnen. Tolwegen zijn in het hele palet aan mogelijkheden wellicht niet de beste oplossing. Maar dat er iets moet gebeuren is helder, want het wordt alleen maar drukker op de weg.”

Quote

We betalen hier in Nederland al lang wegenbelas­ting en accijnzen, en dan zouden we ook nog tol moeten betalen?”

Hajé de Jager, Voorzitter VNO-NCW Flevoland

Voorzitter Flevoland, Hajé de Jager, directeur van Hajé, ziet niets in tolwegen. ,,Dat speelt hier helemaal niet. Ik zie niet voor me hoe dat zou moeten werken. We betalen hier in Nederland al lang wegenbelasting en accijnzen, en dan zouden we ook nog tol moeten betalen?” Dat er nou in Zeeland bij een tunnel tol moet worden betaald, tot daaraan toe, maar op de wegen? Er is volgens de voorzitter al voldoende ontmoedigingsbeleid, van de 19 eurocent per kilometer kun je geen auto rijden. ,,Als je het al tolwegen invoert, moet de wegenbelasting afgeschaft worden. Weet je, we hebben hier nog steeds het kwartje van Kok, een tijdelijke brandstofbelasting. De beste man is overleden, maar zijn kwartje is er nog wel.”

In samenwerking met indebuurt Zwolle