Het bestaande spoor naar het noorden verbeteren of inzetten op de Lelylijn?
Volledig scherm
PREMIUM
Het bestaande spoor naar het noorden verbeteren of inzetten op de Lelylijn? © ANP

‘Verbeteren spoor van Zwolle naar het noorden kost miljarden en levert te weinig tijdwinst op’

Het verbeteren van de bestaande spoorlijnen van Zwolle naar Groningen en Leeuwarden kost miljarden, maar levert minder tijdwinst op dan gehoopt. Dat blijkt volgens VNO-NCW Noord-topman Ton Schroor uit een onderzoek dat tijdens een recent bestuurlijk overleg gepresenteerd is.

,,Het kost 3,3 miljard euro als je tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden 14 minuten tijdwinst wilt boeken. De trein moet dan 160 kilometer per uur rijden en nergens stoppen’’, zegt Ton Schroor, directeur van werkgeversorganisatie VNO-NCW Noord. ,,De grond is te slap, bovenleidingen en bochten zijn niet up to date en sporen moeten ook nog eens verlegd worden, omdat treinen met zo'n snelheid niet zo dicht langs elkaar kunnen gaan. Wil je 21 minuten sneller, dan kost het zelfs 6,7 miljard euro.’’

In samenwerking met indebuurt Zwolle