Volledig scherm
PREMIUM
De IJssellijn tussen Zwolle en Deventer moet sneller worden door de inzet van sprinters. © Gerard Vrakking

Verkeerslobby presenteert Deltaplan 2030: zo blijft Oost-Nederland bereikbaar

Het kabinet moet de komende decennia tientallen miljarden euro’s extra in wegen, openbaar vervoer, fietsen en verkeersveiligheid steken om te voorkomen dat Nederland volledig dichtslibt. Dat eisen 25 verkeersorganisaties en vervoersbedrijven in het Deltaplan 2030. 

Om Oost-Nederland bereikbaar te houden, komt de verkeerslobby met maatregelen voor vooral N-wegen en openbaar vervoer in de regio. Voorgesteld wordt het spoor tussen Zwolle en Enschede te verdubbelen. Ook moet de IJssellijn sneller worden door inzet van sprinters op het traject tussen Zwolle en Deventer. 

Verdubbeling  spoor

Verbetering van het spoor tussen Zwolle en Enschede is ook wat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat  en de provincie Overijssel willen.  Er wordt al jaren gesproken over de vurige wens het spoor tussen Zwolle en Wierden te verdubbelen en de perrons in Raalte en Heino aan te passen. Het Rijk is daarin bereid de helft van de totale kosten op zich te nemen. De provincie verwacht de komende jaren bovendien een reizigersgroei van 10 tot 20 procent. Nu pleit dus ook de verkeerslobby voor deze maatregelen om de spoorverbindingen in Oost-Nederland te verbeteren. 

De Mobiliteitsalliantie, waar onder meer de ANWB en de NS deel van uit maken, schetst een doemscenario. Over tien jaar telt Nederland al ruim 18 miljoen mensen. In steden worden steeds meer gebouwd. Alleen vorig jaar steeg het aantal files met een vijfde, treinen raken overvol.  En daar blijft het niet bij: onveilige wegen, kruisingen en fietspaden dienen zeer grondig te worden aangepakt. In het Deltaplan staat dat het aantal jaarlijkse verkeersdoden in 2030 terug moet naar minder dan 250. Ambitie is verder het aantal ernstige gewonden ruim te halveren naar onder 10.000.

In samenwerking met indebuurt Zwolle