File op de A28.
Volledig scherm
File op de A28. © Archief, Rijkswaterstaat Verkeersinfo

VVD: fileleed A28 schreeuwt om Europees geld

De explosieve toename van files op de Overijsselse snelwegen vraagt om gezamenlijk optreden van de provincie, de gemeente Zwolle en het bedrijfsleven. Dat zegt de VVD, na berichtgeving in de Stentor. De partij vindt dat Gedeputeerde Staten en het Zwolse gemeentebestuur moeten proberen om Europees geld aan te boren voor filebestrijding.

Provinciaal fractievoorzitter Regien Courtz zegt verrast te zijn door de mate waarin de filedruk in Overijssel groeit. De files in de provincie groeiden afgelopen jaar met 53 procent, zo meldde de Stentor deze week, met de A28 als een van de grote boosdoeners. Een paar dagen geleden vroeg de Overijsselse VVD nog op zijn website: ,,Ben jij het ook zo zat om elke dag in de file te staan?’’

Europa

In de aanloop naar de verkiezingen voor Provinciale Staten - volgende maand - pleiten Courtz en het Zwolse raadslid Johran Willegers voor een lobby naar het Rijk om meer geld uit te trekken voor de A28. Ze benadrukken echter dat het niet voldoende is om de de pijlen alleen te richten op de landelijke overheid. ,,Volgens ons heeft Europa hier een duidelijke verantwoordelijkheid om het economisch belang van logistieke doorstroming en de bijbehorende banen door meerdere landen te waarborgen.’’

Scandinavië

Ze sluiten daarbij aan bij een pleidooi van Transport en Logistiek Nederland. TLN stelt dat aanpassing van de A28 nodig is om te voorkomen dat de regio onaantrekkelijk wordt. De filegroei van afgelopen jaar rechtvaardigt dat al, vindt TLN, maar bovendien zal het vrachtverkeer naar verwachting nog sterk toenemen. Dat komt doordat vanaf Hoogeveen de route richting Scandinavië wordt verbeterd door verbreding van de Duitse E233. Het belang van de A28 als onderdeel van de corridor tussen de ‘mainports’ Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam en Noord-Europa groeit daardoor. ,,Daar blijkt wel uit hoe belangrijk doorstroming is voor de economische en logistieke positie van deze regio,” aldus Courtz en Willegers. ,,We roepen regio Zwolle en de provincie dan ook op hier Europees flink op in te zetten.”

Regien Courtz (VVD Overijssel).
Volledig scherm
Regien Courtz (VVD Overijssel). © VVD

Courtz vindt dat de N50 en N35 hebben laten zien dat krachtenbundeling binnen de regio zich uitbetaalt. De wethouder en gedeputeerde moeten de lobby dan ook samen met de logistieksector voeren, vindt ze.

In samenwerking met indebuurt Zwolle