Zwolle dendert door naar alweer de volgende megaklus rond het spoor

videoNa alle werkzaamheden op en rond het station in Zwolle staat nu de volgende megaklus op het punt van beginnen: de aanpak van het spoortraject Zwolle-Herfte. Een investering van 170 miljoen, bedoeld om het treinverkeer richting Groningen/Leeuwarden en Meppel te stroomlijnen. 

Voor de reiziger moet het minder vertragingen en extra treinen opleveren. Donderdagmiddag is het startschot gegeven.

Vanaf het station tot aan de splitsing bij Herfte, ten oosten van de stad, wordt het aantal sporen verdubbeld van twee naar vier. Op de plek waar de sporen elkaar kruisen bij Herfte komt een ‘dive under‘: de trein van en naar Emmen duikt onderlangs en de trein uit of in de richting Meppel gaat eroverheen. Zo hoeven de treinen niet meer op elkaar te wachten en treinen van en naar Meppel/Groningen/Leeuwarden en Emmen kunnen gelijktijdig vertrekken of binnenkomen op het station in Zwolle. 

Aan de megaklus zijn jaren van voorbereidingen vooraf gegaan. Op het station in Zwolle zijn al werkzaamheden verricht in de aanloop naar de nieuwe situatie. Nu gaat het werk zelf dan beginnen. 

Volledig scherm
Een visualisatie van de nieuwe situatie bij Herfte als de dive-under klaar is. © ProRail

Viaducten

Om ruimte te vinden voor de verdubbeling van het spoor zijn de afgelopen jaren al verschillende aanpassingen gedaan. Zo heeft de kynologenclub Zwolle die pal naast het spoor gevestigd was een andere stek gekregen. De verandering heeft ook gevolgen voor bruggen en viaducten. Het spoorviaduct over de Marsweg wordt verdubbeld, net als dat over de Ceintuurbaan. De spoorbrug over het Almelose kanaal en de Zalnese Wetering worden vernieuwd. De nieuwe bruggen zijn van geluidsarm beton in plaats van staal. 

In Herfte wordt de overweg Selhorstpad opgeheven door de nieuwe situatie. Voor fietsers komt een nieuwe ongelijkvloerse oversteek over het spoor naar Emmen. Ook de overwegen Herftelaan en Valkenbergweg worden aangepast.

Hulpbrug

De klus brengt veel extra bouwverkeer van en naar Herfte met zich mee. Daarvoor zijn tijdelijke bouwwegen en in- en uitritten gemaakt, en is een tijdelijke hulpbrug aangelegd over de Ceintuurbaan.  De hulpbrug maakt het mogelijk dat het bouwverkeer kan invoegen op onlangs aangelegde tijdelijke in- en uitvoegstroken parallel aan de Ceintuurbaan, ter hoogte van het viaduct. De bouwwegen zijn ook ongeveer twee jaar lang nodig om de nieuwe brug over de Zalnese Wetering te bouwen én de sporen te verdubbelen. 

Volledig scherm
Werk aan het spoor © de Stentor/Anne Luchies

In samenwerking met indebuurt Zwolle