Volledig scherm
© Stock.xchng

Zwolle is klaar met Welzorg

Welzorg gelooft zelf nog in haar kansen Zwolle. Maar de Zwolse klandizie zelf is er helemaal klaar mee. Zeker nu de (ernstige) klachten over de leverancier van hulpmiddelen aan gehandicapten maar blijven voortduren. ,,Nog een jaar aanmodderen is te lang. Kap onmiddellijk met die club". 

Welzorg is al sinds jaar en dag verantwoordelijk voor de leverantie en onderhoud van hulpmiddelen, maar kwam verschillende keren in het nieuws vanwege een slechte dienstverlening. In 2007 zegde de gemeente Zwolle Welzorg al de wacht aan; een herstelplan leek toen te werken. De laatste paar jaar is het echter continu bal en  regent het klachten over stroperige bureaucratie, ellenlange wachttijden op materialen, verkeerde geleverde producten en onbeschoft gedrag bij personeel.  

Welzorg-woordvoerder Michael van Nieuwkasteele belooft beterschap. ,,Dat het vertrouwen in ons een tik heeft gehad, ontken ik niet", zegt hij.,,Het herstellen daarvan kost tijd. We implementeren een veelvoud aan maatregelen, zoals het aantrekken van extra personeel. Dat kost tijd. Wel zien we dat het langzaam steeds beter wordt; het aantal klachten vermindert. Maar, elke klacht is er een teveel."

Nauwelijks preventief onderhoud

Edwin Beumer kan een zucht niet onderdrukken als hij die beloftes hoort. Dochter Manon (12 jaar) is al sinds haar geboorte afhankelijk van hulpmiddelen en al die tijd  heeft hij met Welzorg te maken gehad. ,,Telkens beloven ze beterschap, maar er zijn al die tijd maar weinig dingen die in een keer goed zijn gegaan", is zijn ervaring. 

,,En veel gaat stuk omdat er nauwelijks preventief onderhoud is." Nieuwe onderdelen bestelt hij inmiddels, om Welzorg heen, vaak rechtstreeks bij de  leverancier. Ook onlangs weer, toen het ophangblok voor het wiel van de rolstoel afbrak. ,,Dan gaat het wel goed."  

Kanalen

Welzorg krijgt gemiddeld twee Zwolse klachten, maar ook bij de gemeente Zwolle komen wekelijks klachten binnen. ,,Daarnaast wordt er via verschillende andere kanalen melding gedaan van problemen", meldt een woordvoerder, die gebruikers oproept vooral hun klachten te blijven melden. 

Anders dan zeven Veluwse gemeentes die begin dit jaar resoluut braken met deze organisatie, besloot Zwolle echter om het contract tot 1 januari dit jaar uit te dienen. Sterker: om kleine aanbieders ook een kans te geven in de nieuwe aanbesteding is de termijn met negen maanden opgerekt. 

Beumer: ,,Dat duurt allemaal veel te lang, het had allang geregeld moeten zijn. Nu ben ik mondig en best handig, maar hoe is dat voor mensen die er alleen voor staan? Ik zeg kappen met die club en wel meteen." 

Doucherolstoel

Zo moet Rob Kolenbrander al meer dan 7 maanden wachten op zijn doucherolstoel.  Het vervangende model is niet goedgekeurd voor zijn lengte en gewicht. ,,Erg kwalijk, want de adviseur verzocht mij 'm toch te proberen. Dat had tot ongelukken kunnen leiden. En wie is er dan verantwoordelijk?" Op 4 juli zou de goede stoel dan toch geleverd worden. ,,Ik ben er de hele dag voor thuis gebleven, maar je raad het al: geen stoel." Ook hij vindt oktober 2018 te ver weg.

Volgens de gemeente is die tijd echter hard nodig om de voorbereiding op de nieuwe contractering goed te kunnen doen. Zoals het onderzoek naar wensen van gebruikers van hulpmiddelen bij de toekomstige aanbieder. De tevredenheid over Welzorg is daarin opgenomen.  

Welzorg heeft Zwolle intussen nog zeker niet afgeschreven. Van Nieuwkasteele: ,,Of we straks meedoen in de aanbesteding wil en mag ik volgens de regels der wet niet zeggen. Maar we hebben vertrouwen in de toekomst." 

In samenwerking met indebuurt Zwolle