Volledig scherm
De fietsstraat Kamperweg in Zwolle wordt aangepast, omdat automobilisten er te vaak te hard rijden. © Jesper Boot

Zwolle pakt fietsstraat Kamperweg aan vanwege hardrijders

De fietsstraat Kamperweg in Zwolle wordt aangepast, omdat automobilisten er te vaak te hard rijden. Dit besluit het college van burgemeester en wethouders na een meting die dezelfde conclusies geeft als de steekproef die de Stentor eerder dit jaar hield.

De Kamperweg langs het Carolus Clusius College is een belangrijke fietsverbinding tussen aan de ene kant de wijken Westenholte en Stadshagen en aan de andere kant de Veerallee. Tijdens een meting van de Stentor bleek afgelopen zomer dat in een halfuur tijd geen enkele automobilist zich hield aan de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Uitschieters waren zelfs 56 en 62 kilometer per uur, terwijl gemiddeld 41,4 kilometer per uur gereden werd. De gemeente Zwolle besloot in oktober in vijf fietsstraten de snelheid te gaan meten. Omwonenden en weggebruikers klaagden over hardrijders en ook oppositiepartijen D66 en PvdA waren de snelheidsduivels zat en drongen aan op actie. 

Oplossing

Op de Kamperweg blijkt structureel te hard te worden gereden, gemiddeld 39 kilometer per uur.  Volgens burgemeester en wethouders is het de indeling van de weg (breed, lang, overzichtelijk en weinig bebouwing) die kennelijk uitnodigt tot hard rijden. In de eerste helft van volgend jaar wordt onderzocht welke aanpassingen aan de weg mogelijk zijn om de snelheid eruit te halen. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid liet eerder aan deze krant al weten dat plaatsen van drempels eigenlijk de enige optie is.

 Andere fietsstraten

Naast de Kamperweg is ook gemeten in de Tesselschadestraat, de Van Karnebeekstraat, de Zwarteweg en op de Wilhelminasingel. Dat zijn de populairste fietsstraten voor gemotoriseerd verkeer, zoals auto's, bussen en vrachtwagens. Nergens is de situatie zo urgent als in de Kamperweg, blijkt uit de gemeentelijke metingen. Op de Wilhelminasingel wordt overdag gemiddeld rond de 30 kilometer per uur gereden, maar 's avonds en 's nachts ligt de snelheid hoger. De politie gaat daarom een aantal keren gericht controleren. Ook start de gemeente daar een campagne om te wijzen op de maximumsnelheid. In de Tesselschadestraat gaan bestuurders eveneens geattendeerd worden op de snelheidslimiet, aangezien ook daar soms te hard gereden wordt. In de Van Karnebeekstraat en de Zwarteweg worden geen acties gehouden.

In samenwerking met indebuurt Zwolle