Judith van Helvert, senior onderzoeker bij het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven in Zwolle.
Volledig scherm
Judith van Helvert, senior onderzoeker bij het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven in Zwolle. © Jonkoping International Business School

Zwols expertisecentrum lanceert toolkit voor ondernemers in coronanood. Tip 1: doe het samen, roep crisisteam bij elkaar

Het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven in Zwolle introduceert een ‘gereedschapskist’ met tips en aanbevelingen voor ondernemers om grip op de coronacrisis te krijgen. 

De ‘toolkit’ is gratis en ontwikkeld door het Amerikaanse adviesbureau voor familiebedrijven Lansberg Gersick & Associates. Het expertisecentrum vertaalde de notitie naar de Nederlandse situatie. Om daar tijd en ruimte voor te maken, gingen andere onderzoeken op een lager pitje. 

Senior onderzoeker Judith van Helvert van het centrum, dat deel uitmaakt van Hogeschool Windesheim belooft met de toolkit niet dat ondernemers die de handreikingen opvolgen er alle coronaellende mee wegwassen.

,,De toolkit belooft niet dat je er een faillissement zomaar even mee kunt voorkomen. Het zou arrogant zijn om te denken dat we zo een bedrijf kunnen redden. Onze rol is bescheiden. Baat het niet dan schaadt het niet. Dat past beter. We bieden ideeën, handvatten. 

We weten bijvoorbeeld dat bij het midden- en kleinbedrijf de managementvaardigheden achterblijven. Doelen en strategieën ‘zitten in mijn hoofd', zegt de ondernemer dan en die deelt die dus niet met de medewerkers. Er ontbreekt een gezamenlijke focus. Dat wreekt zich bij een crisis.”

Wat gaat er dan mis?

,,Iedereen doet dan maar wat. En dat is vaak goedbedoeld maar niet per sé allemaal in dezelfde richting. Terwijl die saamhorigheid juist bij een crisis belangrijk is. Ook om grip te krijgen op de situatie.”

Bekijk hier de hele toolkit:

Toolkit crirismanagement voor bedrijven by Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven on Scribd

Mogen ondernemers naast deze toolkit nog meer van u verwachten?

,,We blijven kijken of we meer kunnen doen. In weer een nieuw onderzoek gaan we bijvoorbeeld eerst onderscheid maken tussen branches en sectoren en kijken vervolgens wie het in crisistijd goed doen en wat je daarvan kunt leren. Dat kan ondernemers op ideeën brengen.

En verder werken we met Hogeschool Zuyd in Sittard samen. Die ontwikkelde een ‘impact-scan’. We willen ondernemers oproepen om de scan in te vullen zodat we inzicht krijgen op de impact van de crisis. Ook dat kan weer nieuwe handvatten opleveren.”

Vijf tips van onderzoeker Judith van Helvert aan bedrijven

Judith van Helvert is onderzoeker bij het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven in Zwolle en put bij haar tips uit de toolkit ‘Crisismanagement voor bedrijven’.

Tip 1: Roep een ‘slim crisisteam’ bij elkaar en focus op het allerbelangrijkste

Organiseer een klankbord met mensen van buiten het bedrijf. Ik heb zelf veel onderzoek gedaan naar Raden van Advies bij familiebedrijven bestaande uit externen en geselecteerd op basis van hun achtergrond en expertise. Zij kunnen een enorme toegevoegde waarde leveren. Bijvoorbeeld door nieuwe inzichten in te brengen, blinde vlekken weg te poetsen, contacten aan te leveren en risico’s in kaart te brengen.

Tip 2: Denk in scenario’s

Net zoals het Centraal Planbureau (CPB) vorige week deed. Wat als de crisis twee maanden duurt, een half jaar, een jaar en vertaal dat naar jouw bedrijf en bespreek dat met je crisisteam.

Tip 3: Communicatie met medewerkers, klanten en leveranciers

Om paniek te voorkomen, maar ook om ervoor te zorgen dat iedereen goed geïnformeerd is over de ontwikkelingen en zicht te houden op hoe het met iedereen gaat onder deze omstandigheden.

Tip 4: Bepaal de ‘kritieke prestatie indicatoren’ die het belangrijkste zijn om op te sturen 

Onder deze omstandigheden gaat het dan om: liquiditeit, orderportefeuille, kosten, omzet en houd de ontwikkeling hiervan nauwgezet in de gaten.

Tip 5: Denk ook aan de lange termijn

Bij een acute vraaguitval gaat het nu bij veel ondernemers om overleven. Dat is de korte termijn. Maar voor de lange termijn kun je bijvoorbeeld ook kijken hoe je risico's in kunt dammen. Hoe maak je jezelf steviger. Breng bijvoorbeeld diversiteit in je producten aan zodat je minder afhankelijk bent van een leverancier. 

In samenwerking met indebuurt Zwolle