Volledig scherm
De Seniorenraad Zwolle is bang dat ouderen de dupe worden van de nieuwe aanbesteding in het busvervoer. © Frans Paalman

Zwolse ouderen vrezen verdwijnen buslijnen

De Seniorenraad Zwolle houdt haar hart vast voor de toekomst van het busvervoer in en rond de stad. Volgens de belangenclub worden ouderen de dupe van de nieuwe concessie, die eind volgend jaar start.

Hoewel nog niets bekend is over de nieuwe vervoerder, schrijft de Seniorenraad Zwolle alvast een gepeperde brief aan het provinciebestuur. ,,Maar eigenlijk zijn we al te laat’’, zegt secretaris Siem Smook. Volgens hem is het samenwerkingsorgaan van ouderenbonden door de provincie Overijssel onvoldoende betrokken bij het opstellen van de spelregels voor het toekomstige busvervoer. Hij vreest dat ouderen daardoor vertrouwde busverbindingen dicht bij huis kwijtraken.

Onderscheid

De provincies Overijssel, Flevoland en Gelderland doen op dit moment een gezamenlijke aanbesteding voor het busvervoer. Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie type buslijnen: hoofdassen (a), lokale/regionale lijnen (b) en zogenaamde ontwikkellijnen (c). Onder de laatste categorie vallen verbindingen die weinig gebruikt worden en daardoor mogelijk verdwijnen of een alternatief krijgen. 

Bezuiniging

Juist over die laatste categorie maakt de Seniorenraad Zwolle zich zorgen. Smook: ,,Wij willen juist een uitbreiding van lijnen in plaats van een bezuinigingsoperatie. Zo zien wij dit nieuwe voorstel namelijk. De dienstverlening zal weer worden teruggeschroefd, terwijl wij willen dat er weer meer door de wijken gereden wordt. Eerder gebeurde dat bijvoorbeeld in Oud Ittersum en Pierik. Dit missen we nu en in de nieuwe aanbesteding.’’

Onderschat

Het belang van het openbaar vervoer voor senioren wordt volgens de secretaris onderschat. ,,Aan de ene kant wil men dat ouderen langer thuis blijven wonen en zelfredzaam zijn, maar geef ze daar dan ook de middelen voor. De bus moet in de buurt stoppen, anders zet je mensen vast in hun huis. Maar waar je elke keer tegenaan loopt, is de opmerking ‘het kost geld’.’’ 

Belbus

Mocht een c-lijn verdwijnen, dan zou een belbus het alternatief kunnen zijn. Ouderen kunnen in zo'n geval, vaak telefonisch, een ov-busje bestellen. Een doekje voor het bloeden, vindt Smook. De verplichte wachttijd zou de doelgroep afschrikken. 

Aangezien de aanbesteding al loopt (vervoerders kunnen zich tot 5 juni melden), heeft de Seniorenraad Zwolle weinig hoop op een goede afloop. In september wordt bekend welk bedrijf vanaf eind 2020 tien jaar lang het busvervoer mag verzorgen.

De provincie Overijssel wil niet reageren in de media, voordat ze de brief van de Seniorenraad Zwolle van een antwoord heeft voorzien.

In samenwerking met indebuurt Zwolle